HangHír

Roland M-200i digitális keverő

Roland M-200i digitális keverő
Email this to someoneShare on Facebook30Share on Google+0Tweet about this on Twitter

A cikk elolvasásához 5 perc szükséges.

Hatalmas a verseny a digitális keverők piacán. Mára gyakorlatilag teljesen elérhetővé vált a digitális pultok ára. Olyannyira, hogy már csak a legelvetemültebb felhasználók vásárolnak a középkategóriától (br. 300e Ft-tól) felfelé analóg mixereket a digitális változattal szemben. (Na, meg persze azok, akik a kényelem helyett inkább a klasszikus, meleg analóg hangzást keresik).

A japán Roland cég évek óta jelen van ezen a piacon. Saját rendszer busz fejlesztésével a REAC-al, és a különböző Roland termékek (stage box, személyi monitor, stb.) összeköttetését analóg csoportkábel rengeteg nélkül biztosító Digital Snake infrastruktúrával kínál átfogó digitális rendszer megoldást a felhasználóknak.

Roland volt az első gyártó aki a külön stage box/konzol kivitelő megoldások helyett, pont a jelen cikkben szereplő 2013-ban piacra dobott Roland M-200i típusú pultjának konzolfelületére 24 analóg bemenetet és 12 analóg kimenetet épített (ezek száma külső dobozokkal maximum 64×54-re bővíthető). Analóg csoportkábellel és a Digital Snake kábellel összekötött digitális stage box-al is használható a keverő, ráadásul párhuzamosan, szabadon keverhetőek az analóg és digitális bemenetek.

A Roland M-200i tulajdonságai

Audio ki- és bemenetek a Roland M200i konzolon

Audio ki- és bemenetek a Roland M200i konzolon

A  Roland M-200i fekete-fehér LCD kijelzője igen kicsi, de ez nem véletlen hiszen ezt a modellt iPad-el kiegészített használatra tervezték. (Amikor a termék áráról beszélünk, ne feledjük el, hogy a teljes használati élményhez az Apple kult termékébe is be kell fektetnünk egy közepesebb összeget.)

A REAC porton keresztül a konzol további kompatibilis  Digital Snake központokkal, személyi monitor rendszerekkel és sokcsatornás felvevő/lejátszó eszközökkel bővíthető. A Roland M-200i keverő 32 csatornával, 8 AUX-al, 4 Mátrix kimenettel és 8 DCA csoporttal rendelkezik. 4 multi-effekt processzor és 4 db 31-sávos grafikus EQ egység áll rendelkezésünkre, ami egy élő felhasználásra tervezett keverő esetében elvárás is. A 16+1 motoros fader, funkció vezérlő gombok és forgó potméterek is helyet kaptak a fizikális kezelőfelületen.

Hangot WAV formátumban a direktben az USB aljzatra csatlakoztatott külső memóriára  tudunk rögzíteni, de számítógépen futó DAW szoftverekkel is együtt tud működni (max. 40-csatorna) a pult.

iPad készülék csatlakoztatásakor a rendszer vezérlés új dimenziója nyílik meg (itt jegyezem meg halkan, hogy szinte minden gyártónak létezik ma valami fajta megoldása az iPad készülékekkel való együttműködésre). Amint a 30-pin-es Lightning átalakítóval rácsatlakoztatjuk a tabletet a keverőre dönthetünk, hogy a különböző paramétereket a fizikális kezelőfelületről, az iPad-ről, vagy a kettő keverékéről vezéreljük.

Például, a grafikus EQ kezelő felületét nyugodt szívvel kirakhatjuk a tabletre, ha úgy tartja kedvünk. A múltban nem volt egyszerű az FOH mérnökök dolga, mert meg kellett oldaniuk, hogy a nézőtér különböző pontjairól saját maguk egyszerre hallgassák és finomhangolják a hangzást, … ami ugye fizikai lehetetlenség egy fix helyre lerakott analóg pult esetében. Így nem volt más megoldást, mint hogy rohangált a hangmérnök és közben tekergetett a road, vagy fordítva, lesz ami lesz alapon.

A digitális keverők új generációjának megjelenése óta, a különböző számítógépes felületű rendszervezérlő szoftvereknek köszönhetően már ez a “probléma” is könnyen orvosolható. A Roland M200i esetében a hangmérnök egyszerűen lecsatlakoztatja az iPad-et a pultról és az ingyenesen letölthető “M-200i Remote” alkalmazás használatával, a helyiség különböző pontjaiból, maga állíthatja be a neki tetsző hangképet. (megjegyzés: ehhez a funkcióhoz szükség van az opcionálisan megvásárolható WNA-1100RL USB wireless adapterre ONKYO UWF-1 Wireless USB Network Adapterre /*köszi az infót Roland EE :)/ is.)

Az iPad applikáció használata mellett lehetőség van a keverő PC/MAC alapú “M-200i RCS” szoftver vezérlésére is.

Az effekt szekcióról is ejtsünk néhány szót. Minden egyes bemenet 2 dinamika processzorral (gate/epander és kompresszor) és 4-sávos parametrikus EQ-val rendelkezik, sőt a fő kimenethez, a 8 AUX-hoz és a 4-Mátrix-hoz is tartozik kompresszor, 4-sávos parametrikus EQ, limiter és delay. A multi-effekt processzor 15 effekt típust tartalmaz, köztük 3 fajta klasszikus Roland Vintage effektet.

A új generációs, távolról vezérelhető digitális keverők egyik leghasznosabb funkciója, hogy a monitor utak távoli keverésének lehetőségével hihetetlen szabadság és kényelem biztosítható a színpadon dolgozó előadók számára.

Gondoljunk csak bele, végre mindenki a saját felelősségére és igényei szerint úgy tekergetheti magának a fülmonitor rendszerbe érkező az arányokat, ahogy csak akarja. Ha másért nem is, már ezért a funkcióért mindenkinek érdemes elgondolkodni, hogy meglévő analóg keverőjének cseréjekor, vagy új beszerzésekor valamilyen digitális keverőt vásároljon.

A Roland M-200i egy kiforrott, innovatív megoldás. Döntési szituációban, a megfelelő pénzmennyiség birtokában mindenképpen érdemes a kipróbálandó eszközök listájára venni.

Hivatkozások: www.rolandsystemsgroup.hu | Fotók: Roland Systems Group

Roland M-200i bemutató videó: